2010. július 21., szerda

Vámos Miklós: Apák könyve

Őszintén megmondom, hogy ettől a regénytől többet és mást vártam. Nyilván az én hibám, hogy felületesen hallgattam és olvastam a reklámját, kritikákat és ebből valami egészen mást szűrtem le, mint amit kaptam.

„ Az Apák könyvét Vámos Miklós az édesapáknak ajánlja. Meg a fiaiknak. Meg a hozzájuk gyöngéd vagy rokoni szállal kötődő asszonyoknak és lányoknak.” Ebből valahogy olyan következtetést vontam le, hogy na, itt egy jópofa regény végre a férfiakról, megismerhetjük kicsit talán a lelkivilágukat, gondolataikat, cselekedeteiknek mozgatórugóit. Esetleg bölcsességeket, titkokat, okosságokat kaphatok. Hát ez teljességgel elmaradt.

Amit kaptam az egy érdekes regény, de semmi több. Regény elsőszülött férfiakról akiket a Sors azzal a tehetséggel áldott meg vagy azzal a képességgel sújtott, hogy látják a múltat és írnak. Ők írják az Apák könyvét. Az életüket, a történetüket.
Tizenkét nemzedék, majd 300 év. Az 1700-as években kezdjük megismerni a családot és egészen napjainkig ível a történet, a magyar történelem vérzivataros napjaival átszőve életük alakulását. A kuruc-labanc csatákkal kezdődik, érinti a Rákóczi szabadságharcot, a jakobinus mozgalmakat, 1948-at , az első és második világháborút, a holokausztot, ’56-ot, a disszidálásokat.

Az első három fejezeten elég nehezen rágtam át magam, tekintve, hogy az írás nyelvezete alkalmazkodik a történelmi időhöz. Ami másrészről roppant izgalmas és érdekes, de olvasni nem könnyű. Bizony voltak részek amiket csak átfutottam (bevállalom!). De utána újra elkapott a kiváncsiság és becsületesen és hűen végigolvastam a fejezeteket.

Szóval aki történelmi regényre vágyik az nem fog csalódni, aki kicsit többre…. Hááát…

10/7
Most pedig szabadságra megyek :)

2 megjegyzés:

judy írta...

Kissé nehézkes a könyv,de ennek ellenére nekem tetszett.
Lehet hogy azért,mert nem vártam olyan sokat tőle mint te.

vergiftet írta...

Nos, én nem vártam tőle olyan sokat, mint amennyit végül kaptam... Elképesztő mélysége van a könyvnek, mélységesen mély pszichológia, szociológia és a legnemesebb értelemben vett sallangmentes spiritualitás, amit nem adnék holmi sekélyes "pasilélektanért", arra ott van az Utazások Erotikában Vámos tollából. Nagyon összetett, erős üzenet, sok-sok könnyel a végén... pedig nem szoktam sírni könyveken sem.